tisdag 19 februari 2019

0502 CYRUS EPIPHANY AVSNITT 02 - Kött Och Blod

Kära Podconiter! Vi spelar Cyrus Epiphany, Lovecraft-inspirerat scenario förlagt i Boston 1926.
Vi följer sjuksköterskan Sally O’Connor, apotekarbudet Virginia Dalton och muraren
Leonard Baldwin; tre själar som, ännu omedvetna om helhetens komplexitet, för alltid
skall bli sammanflätade i ett maskineri större än kosmos självt.

DETTA HAR HÄNT:
Sally för en tillvaro som sjuksyster på Boston Medical Center, men plågas av en allt
större tomhet sedan hennes make gått bort fyra år tidigare. Deras gemensamma dotter,
Elisabeth, har blivit allt mer distanserad och snarare tytt sig till Sallys tvillingsyster
Marion, gift Michael Malone som arbetar tätt invid borgmästare Curley och också hyser
Sally och dottern Elisabeth, 5 år gammal i sin överdådiga villa i Roxbury.
Återkommande drömmar jagar Sally, som den senaste tiden börjat få minnesbilder från
en del av sitt liv som hon måste ha förträngt. Ömsom känslan av ett enormt, svart hål, ett slags
Antiversum av imploderad massa, ömsom minnesbilder från en cirkus hon tror sig ha
besökt som barn. Hon tycks ha flytt från en plats, för overklig och skakande för hennes
logiska tänkande att hantera. En plats hon ibland förkastar som rent nonsens, men ibland
också tvingas associera med ett hem.
En tydlig minnesbild är hur hon som femåring, i skydd av tropiska träd, håller handen över
munnen på ett spädbarn, någonting som den vuxna Sally sedan länge rationaliserat bort som
rester från en allt för livlig fantasi, men den senaste tiden inte helt kunnat skaka av sig.

Samtidigt lär vi känna Virginia, vars kroniskt sjuka föräldrar allt mer har sjunkit in ett
överdrivet - och kostsamt - missbruk av märkliga naturmediciner, i Virginias tycke påtvingade
föräldrarna av en viss Dr Parnasse. Föräldrarna är mycket upprymda över doktorns läkekonster,
men Virginia är skeptisk och ifrågasätter också nödvändigheten av medicinerna, då hon hittills
aldrig sett någon större förändring annat än ett oerhört förslappande och dessutom själv tvingas
försörja föräldrarna på grund av medicinernas kostsamhet.
Leonard, som för närvarande arbetar med uppbyggandet av en ny tillbyggnad alldeles vid
Boston Medical Centers östra flygel, där också Sally arbetar, kämpar för att hålla näsan ovanför
vardagens vattenyta. Ekonomiska trångmål och en stor, utökad familj att försörja, kämpar mot
Leonards orubbliga gudstro, världens frustrerande orättvisor och en försiktig nyfikenhet på kommunism,
som han upplever har en del likheter med bibelorden han troget läser.
Leonards korta stubin placerar honom dock allt oftare i ofrivilligt komprometterande situationer,
och hans därtill hemliga aktiviteter som boxare på illegala boxningshallar runt om i Boston
problematiserar ytterligare genom en fenomenal fallenhet för att utdela välriktade uppercuts.
Leonard är också i egenskap av murare medlem i en frimurarloge, liksom sin far, även om Leonard
tycker att logen den senaste tiden allt mer har börjat bjuda in rikt och inflytelserikt folk, snarare än
folk av skrået. Detta har fått Leonard att allt mer känna hopplöshet över världens ojämna beskaffenhet,
en värld han inte vill sätta fler barn till, hur mycket han än älskar sin hustru Debra.
En vårdare på sjukhuset provocerar med förminskande kommentarer och Leonard hänfaller till sin
knutna näve, vilket sätter honom i klistret mot överheten. Något han är allt för van vid vid det här laget.
Sally ser slagsmålet äga rum och då de är bekanta, hjälper hon honom till närmaste ishink inne på
nöjesetablissemanget i anslutning till sjukhuset. Danslokalen, i folkmun kallat “Blodomloppet”,
är en till hälften legitim, till hälften allt annat än legitim restaurang och speakeasy, och utgör
mötesplats för både sjukhuspersonal och andra.

Denna afton ska Virginias bästa vän, bluesmusikern och vagabonden Einstein spela, och hon beger
sig därför dit. Sally blir motvilligt utbjuden av sin sorglösa väninna Mrs Winters och de bjuder
också med Leonard efter att hans näsa plåstrats om.
Väl där stöter de ihop med Virginia, som Sally träffat under någon av de halvt hemliga pokerkvällar
som ibland anordnas efter arbetstid. Men någonting har hänt inom Sally. En vettlös passion,
tillintetgörande i sin häftighet, har vaknat inom henne, trots åldersskillnaden henne och Virginia
emellan. Sally gör allt för att förtränga denna nya känsla, men det verkar inte kunna gå.
Det unga apotekarbudet tycks uppväcka Sallys slumrande själ, eller inre demoner om man så vill.
Passionen förefaller dessvärre vara enväga, något som än mer plågar Sally.

Einsteins självupplevda bluesmusik trollbinder publiken, men Sally kan bara se Virginia bland alla
människorna inne på Blodomloppet. Men någon bryter förtrollningen. En person har stått och iakttagit
sällskapet genom fönstret och kliver nu in genom dörrarna. En man, vars ansikte är kraftigt deformerat.
Den märkligt hotfulle mannen, vars röst tycks innehålla två röster, har ett hotfullt meddelande, direkt
riktat till Sally; “Jared söker dig”. När Leonard gör en ansats att gå emellan lämnar den obehaglige
mannen platsen.
Sally är djupt skakad av meddelandet, mannens utseende och röst, men också namnet Jared, som är
henne vagt men oundvikligen bekant. Det är ett namn från hennes förra liv, livet som hon också
associerar med spädbarnet i skogen.

Sällskapet splittras men Sally har svårt att skaka av sig upplevelsen. När hon kommer hem och ska
gå och lägga sig, känner hon till sin fasa att en kall kropp redan befinner sig i sängen. Det är hennes
tvillingsyster Marion som ligger invirad i lakanen, död och med handlederna uppskurna. Vad Sally till
sin oerhörda förvirring först tar som en svag viskning ur Marions mun, visar sig istället komma från
dottern Elisabeth, som ligger fastklamrad tätt ihop med den döda systern. Sally drar ner systerns lik
på golvet och tar dottern i sin famn för att springa till Malone, borgmästarens rådgivare, tillika den
avlidna systerns make.

Välkommen till avsnitt 2: KÖTT OCH BLOD


KÄNSLOTILLSTÅND




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar