måndag 5 oktober 2015

PodCon äventyr 202 - Actual play Generation del 1

Tema: Actual Play - Generation del 1

Deltagare: Roman, Nils, Andreas och Håkan

Vårt första Acual Play avsnitt!
Vi spelar Generation (ett egenkomponerat spel av den egocentriska spelledaren Håkan). Det går i kort ut på att man spelar olika generationer av en släkt. Varje spelpass är en ny generation. Systemet är enkelt, gruppen skapar det mesta tillsammans inför varje spelpass och sen styr spelledaren de olika scenerna som bygger upp spelet.

För att göra allt mer intimt valde vi att spela in det hela in en kakburk. Ursäkta.
Men tyck gärna till om detta, det är ju vår första gång och vi vill vara duktiga.



12 kommentarer:

  1. Jag började lyssna på det här när jag skulle gå och lägga mig igår, och fick mest intrycket av att "Men, vad håller dom på med? Detta var ju inte så kul!" - sedan lyssnade jag på det i sin helhet på jobbet idag (utan att somna och vakna till) och tyckte att det var sjukt bra, spännande och intressant!
    Det är väldigt intressant att få höra er dynamik, hur ni ger och tar plats, hur ni bygger på varandras idéer och förslag. Jag tror att många spelgrupper hade mått mycket bättre om dom spelade mer som er!

    Jag föredrar själv att spela spel som är mer fantastiska (fantasty, sci-fi, skräck osv) men detta fick mig faktiskt att bli lite taggad på att själv spela ett oneshot med mer normal setting.

    Fortsätt lägga upp actual plays! Det är väldigt, väldigt underhållande!
    Det hade varit kul om ni kör nåt riktigt lökigt någon gång också. Skulle vilja höra er som barbarer, krigare och magiker!

    PUSS OCH KRAM!

    SvaraRadera
  2. Gött att du gav det en andra chans :) Vi har spelat in en till actual play som är en fortsättning på denna sessionen, där min karaktär Stina återkommer. Men sen spelar vi så klart även en hel del fantasy, sf och skräck. Det är väl ingen av oss som gillar D&D och grottkräl och den typen av mer brädspelsaktiga spel (om man nu spelar D&D på det sättet...) men jag tror det kommer dröja innan vi lägger upp någon actual play som är av annan typ än Generation. Allt gott! :)

    SvaraRadera
  3. Ja, fan det var kanske dumt att ens nämna att jag, i mitt trötta mindset, inte fattade först!
    Det var iaf hur bra som helst! Jag antar att ni spelat någon husreglad variant av Fiasco? Jag har inte provat själv, men är rätt sugen eftersom det verkar kunna leda till väldigt roliga situationer och spelmöten!

    SvaraRadera
  4. Vi har spelat en hel del Fiasco och jag tycker det är ett spel som blandar och ger, det är rätt mycket upp till gruppen att få det att flyga. Generation är nog indirekt inspirerat av Fiasci, via andra spel. Ett tips på "Fiasco-aktiga" spel är Svart är kval vit av lust, ett rollspel med lite udda namn men riktigt riktigt bra, särskilt om man bestämmer sig för att spela karaktärer som har svagheter, relationer och samvete.

    SvaraRadera
  5. Helt underbart. Vilken härlig inspiration för egna sessioner. Tack!

    SvaraRadera
  6. Har ni några regler för Generation som skulle kunna gå att få tag på? Jag skulle vilja sno det för att spela skräck!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håkan här. Som Nils sa har jag inte kommit loss att skriva Generation så någon annan fattar vad jag skrivit. Men! Tanken är att få det gjort snart, så kanske kommer det som en tidig julklapp snart. Inga löften dock...

      Radera
  7. Det är Håkans spel och jag har tjatat på honom i evigheter att skriva ner det. Ska tjata lite till…  kanske kan han sammanfatta det i några punkter? Det svåra är ju inte att få till reglerna i text utan spelstilen, roller och ansvarsfördelning.

    SvaraRadera
  8. Personlig reflektion:

    Sättet ni spelar på här påminner ju en del om hur vi spelade med Solar System under några år, i kampanjer som Vindarnas natt, Stormarnas tid, Dogs in the Street (vilka har nämnts i podden). För mig (och kanske oss) så var det ju en stor förändring att börja spela så, med fokus på att klippa hårt i scener, både in i och ut ur dem, för att bara lägga speltid på det som är riktigt hett och kul, där viktiga saker står på spel för de inblandade rollpersonerna.

    Sedan Apocalypse World kom ut och i alla fall jag (som den one trick pony jag är) blev helt hooked på dess sätt att föra spelet framåt så glömde jag rätt mycket bort kvaliteterna i den här spelrytmen.

    Nu när jag har lyssnat på det här avsnittet så känns det lite som om jag plötsligt har vaknat upp och för första gången på länge kommer ihåg att jag har en hel kroppsdel att använda när jag spelar som har legat avdomnad i flera år.

    Så tack för det! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma resa för mig. Jag upplever att jag såhär i efterhand överskattade Apocalypse World. Det är kul och det har mycket att ge men om jag ser på helheten så har jag haft mycket roligare med kampanjer i Solar System. En del i det är så klart hur man lägger upp spelet. Solar är nog mer krävande för SL men mycket mindre en skenande häst som ingen har koll på.

      Radera
  9. Tack! Blir också sjukt inspirerad!

    SvaraRadera