tag:blogger.com,1999:blog-4422737477814966567.post5829792374646578601..comments2023-06-28T14:07:49.802+02:00Comments on Pod-Con: Nils tycker: Utpost och Svart av kval vit av lustPod-Conhttp://www.blogger.com/profile/14294400207053107874noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-4422737477814966567.post-29874108093321280532016-01-06T12:50:15.770+01:002016-01-06T12:50:15.770+01:00Tack för input men du tror jag att jag presenterar...Tack för input men du tror jag att jag presenterar det som ett vanligt rollspel fast med mekanik som supportar spelaragens och samberättande :) Det heter Byrån och handlar om några vänner som har en detektivbyrå i ett samtida mörkare Sverige. Epidoderna är lösa med en plats, en fond (typ en bakgrundsstory), agerande SLP (aktörer) med agenda, resurser etc som antingen en SL gestaltar om man vill köra så eller man turas om som spelare att sköta. Vill du så får du jättegärna läsa redan nu. Har bara sista avsnittet om hur man skapar episoder och den medföljande episoden kvar. Sen är det såklart en beta. Bara haft lite input, ingen korr, inget speltest etc.Maxhttps://www.blogger.com/profile/08630231664814276983noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4422737477814966567.post-14147020552759235592016-01-06T12:01:58.686+01:002016-01-06T12:01:58.686+01:00Nä, inte utan att sätta scener, det tror jag inte....Nä, inte utan att sätta scener, det tror jag inte. Men de kan ju vara mer eller mindre luddiga i kanterna... Jag tror de flesta story now spel blir allt mer luddiga i kanterna överlag. Man har liksom stenhårt satt formerna och sen kan man börja släppa dem. Det har nog också visat sig att de där hårda formerna inte behövs i lika stor utsträckning som man trott. Kul att du skriver ett spel! Vad handlar det om?Nilohttps://www.blogger.com/profile/08395209724091970194noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4422737477814966567.post-79331103082430282332016-01-06T08:26:49.334+01:002016-01-06T08:26:49.334+01:00Tror du det går att köra utan den ytterst lösa str...Tror du det går att köra utan den ytterst lösa strukturen "sätta scener"? Jag är snart klart med ett litet samberättande spel och tänker mig att man kör utan den riktlinjen i rgéglerna. Att det får vara något spelarna får lösa själva. Eller blir det för svårt? Saken är att jag vill att det ska vara en brygga från trad-spel till story now och vill då inte "skrämma" (i brist på bättre ord) trad-spelare men scenformen, som jag upplever många förknippar nedlåtande med indie. Man spelar alltså som man brukar men det kanske blir ännu svårare istället?Maxhttps://www.blogger.com/profile/08630231664814276983noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4422737477814966567.post-89527956055905538842016-01-06T08:16:09.860+01:002016-01-06T08:16:09.860+01:00Kul att du gillar dem! De här två spelen är i min ...Kul att du gillar dem! De här två spelen är i min mening mer "lösa i kanterna" än rigida. Det finns ett upplägg att man sätter en scen var och går runt bordet men den ordningen går att rucka på utan att förstöra spelet. Man kan också välja att sätta en scen åt någon annan karaktär om det känns som att en viss scen bör sättas nu. Svårt med prepp- det är kul men jag tycker man ofta får känslan av att det inte riktigt smakar lika mycket som det kostar...Nilohttps://www.blogger.com/profile/08395209724091970194noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4422737477814966567.post-2754824974655374962016-01-04T08:50:02.757+01:002016-01-04T08:50:02.757+01:00Tack för recensionerna! Jag tror jag hade älskat s...Tack för recensionerna! Jag tror jag hade älskat spelen men det enda jag eventuellt har emot vissa indie-/story now-spel är att samtidigt som de inte har en förutbestämd story (vilket oftast är guld), så kan de ibland ha en lite för fast/regid form (Fiasco roterar scener i viss ordning etc). Jag föredrar så stor rollpersonsagens som möjligt men ibland kan jag känna att formen istället begränsar (i enstaka fall och kanske inte i dessa spel?). Att slippa preppa och tillsammans berätta tror jag är enda sättet för såna som mig att kunna hinna/orka spela i vuxen ålder.Maxhttps://www.blogger.com/profile/08630231664814276983noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4422737477814966567.post-22878059350020058192015-12-09T14:26:33.419+01:002015-12-09T14:26:33.419+01:00Hej Andreas!
Jag tror att jag var en av de där ny...Hej Andreas!<br /><br />Jag tror att jag var en av de där nyfrälsta Forge-idioterna. Men nu i efterhand har jag taggat ner och insett att jag faktiskt gillar alla olika sorters rollspel och att det inte (så klart!) finns bättre eller sämre. Hur det är för Simon vet jag inte, annat än att han är en ödmjuk och trevlig person som nog spelat det mesta. Vad gäller böckerna så har Svart av kval inget snobbigt alls i sig (förutom kanske namnet...) Utpost har som sagt en ton av spändhet som jag föreställer mig att man skulle kunna reta sig på. Dock inte alls lika mycket som Apocalypse World. Men själva spelet är som sagt väldigt bra. Nilohttps://www.blogger.com/profile/08395209724091970194noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4422737477814966567.post-83948277156624303222015-12-09T12:24:16.628+01:002015-12-09T12:24:16.628+01:00Det fanns i alla fall förr en falang i rollspelssv...<br />Det fanns i alla fall förr en falang i rollspelssverige som var så rackarns pretantiösa och många av dem blev frälsta av The Forge och efter det helt outhärdliga.<br /><br />Jag vet inte om det gäller några andra än mig själv, men när du skriver att Simon försöker vara "så indie det bara går" och skriver som Vincent Baker, då springer jag skrikande åt andra hållet. Minnena av de där frälsta horderna gör sig påminnda. <br /><br />Men, som du presenterar det låter de som väldesignade spel.<br />AndreasDavourhttps://www.blogger.com/profile/17170806742393291962noreply@blogger.com